Strona główna Redakcja Współpraca Źródła historyczne Konkursy

Zarejestruj / Zaloguj

DOŁĄCZ DO NAS!

i odkryj historię w najnowszym wydaniu

Dołącz do społeczności histurion.pl, zakładając nowe konto lub logując się poprzez portal facebook.

  • Poznaj innych miłośników historii
  • Odkrywaj historię i poznawaj dzieje postaci historycznych
  • Poznawaj historię z pierwszej ręki ściągając źródła historyczne z naszej bazy
  • Przejrzyj spersonalizowane dane historyczne, np. które postaci historyczne obchodzą z Tobą urodziny

Rejestracja




Załóż nowe konto



LUB

Załóż nowe konto z



Jesteś już użytkownikiem?    Zaloguj się

Zaloguj się w serwisie histurion.pl

Możesz zalogować się w naszym serwisie podając swój adres e-mail oraz hasło podane podczas rejestracji. Możesz również zalogować się poprzez portal facebook.


Nie mam jeszcze konta



Zaloguj się z

Załóż nowe konto w serwisie histurion.pl



Putuhepa

2018-01-01 | Autor: Rysiek Hałas


Putuhepa - (ur. brak, zm. brak) Królowa hetycka mająca wielki wpływ na politykę imperium, żona Hattusilia III.


Putuhepa/ Puduhepa żyjąca w XIII stuleciu p.n.e. jest jedyną znaną z imienia kobietą w dziejach imperium hetyckiego. Była małżonką jednego z najpotężniejszych władców hetyckich, Hattusilisa III. Nim została królewską małżonką, pełniła rolę wielkiej kapłanki bogini Hepat/ Wielkiej Macierzy, a wywodziła się z książęcego rodu z Kizzuwatny (kraj na terenie późniejszej Cylicji). Część jej imienia zawiera człon imienia bogini Hepat. Jak podają źródła hetyckie, była bardzo oddana jej kultowi, propagując go w całym państwie Hattusilisa III. Wiele reliefów naskalnych na terenie Azji Mniejszej ukazuje królową Puduhepę podczas ceremonii składania ofiar bogini Hepat. Występuje na nich sama lub w towarzystwie swego królewskiego małżonka. Na jej głowie znajduje się wysoki szpiczasty kapelusz z rondem w kształcie półksiężyca, na ramionach wisi długa pofałdowana suknia, a na nogach nosi małe buciki z długim dzióbkiem. Królowa przypomina tutaj wizerunki samej bogini. Na reliefach odnaleźć można również trójkąt czy rogi księżyca, symbolizujące kobiecość.

Królowa była autorką licznych hymnów religijnych ku czci wielu starożytnych bóstw luwijsko-hetyckich. I tak jeden z nich opiewa rytuał oddawania hołdu bogini słońca Arinnie. Kolejny opowiada o ceremonii boskich zaślubin pomiędzy boginią Inarą a Hupasijasem. Hymn o cechach patriarchalnych, głosi, że dzięki odbyciu stosunku z boginią, młody Hupasijas, uzyskał tak wielką potęgę i moc, że był w stanie wspomóc boga burzy w pokonaniu niebezpiecznego smoka, będącego zarazem symbolem bogini. Królowa Puduhepa pozostawiła po sobie dość bogatą korespondencję z królową Egiptu, Nefertari, żoną Ramzesa II. Część badaczy sądzi, że Puduhepa przyczyniła się do zawarcia pokoju pomiędzy Egiptem z Hetytami, i w tym celu zaaranżowała ślub Ramzesa II ze swą córką, zwaną po egipsku Maathorneferure. Po śmierci Hattusilisa III, Puduhepa wprowadziła swego syna Tudhalijasa IV na tron Hatti, pełniąc jednocześnie funkcję regentki.

Etykiety:
Królowa Hetytów




Bibliografia:

  • Evelyn i Horst Klengel, Hetyci i ich sąsiedzi, 1974.
Podziel się!
        
1 celny komentarzDodaj komentarz
Redaktor


Dodano: 2018-02-02
Zachowały się fragmenty listu Nefertari do Putuhepy wyryte na glinianych tabliczkach. Oto ten tekst: "Tak (mówi) Naptera (Nefertari), wielka królowa kraju egipskiego do wielkiej królowej kraju Hatti: mnie, twojej ukochanje siostrze, wiedzie się dobrze, (i) dobrze wiedzie się mojemu krajowi. Oby się dobrze wiodło, moja siostro, tobie (i) twojemu krajowi. Usłyszałam teraz, moja siostro, że napisałaś do mnie, aby dowiedzieć się o moje zdrowie i że piszesz mi o stosunku dobrego pokoju (i) o stosunku dobrego braterstwa, jakie łączy wielkiego władcę, króla egipskiego, z wielkim władcą, królem Hatti, jego bratem...
Bóg słońce pozwoli na pomyślne rozwijanie pokoju i zapewni na wieki dobre braterstwo łączące wielkiego władcę, króla kraju egipskiego, z wielkim władcą, królem kraju Hatti, jego bratem; a ja jestem złączona pokojem i braterstwem z tobą, moja siostro".
"Przesyłam ci teraz upominek jako dar wyrażający pozdrowienie dla ciebie, moja siostro, i ty, moja siostro, przyjmij ten dar, który ci posyłam, z rąk Parihnawy, królewskiego posła: jest to łańcuch na szyję, bogato zdobiony, składający się z dwunastu rzędów, z dobrego złota, którego waga (wynosi) 88 szekli; kolorowa lniana suknia z Byssos; kolorowa lniana tunika z Byssos; pięć kolorowych lnianych sukni z dobrej cienkiej tkaniny; suma wszystkich lnianych szat: dwanaście lnianych szat". Jak widać, ówczesny język dyplomacji był bardzo skostniały i dopiero się rozwijał.

Wyraź swoje zdanie :

Komentujesz jako użytkownik niezarejestrowany - gość. Z tego powodu, zanim komentarz pojawi się na stronie będzie musiał zostać zaakceptowany przez naszą redakcję. Aby Twój komentarz został od razu opublikowany na naszych łamach zachęcamy do darmowej rejestracji!

Nasz facebook

Ciekawostka

Postać historyczna

Losowe zdjęcie

histurion.pl
Najnowocześniejszy polski portal historyczny

Matura z Histurionem

Historia

Inne

Copyright © 2006-2017 by histurion.pl. Korzystając z portalu akceptujesz regulamin.